VIETNAM EN FANTASTISK OPPLEVELSE
INKL. CRUISE I HA LONG BAY

Sommer i Vietnam

- en fantastisk reise -

- en kvalitetsreise med Saigon Tours AS -

Hoi An

- besøk sjarmerende steder -

Fiskere i Hoi An

- opplev det lokale liv på elven i Hoi An -

ST050719 Sommer i Vietnam2018-09-19T08:54:31+00:00

Rundreise

16 dager

Fridager i Hoi An

4/5 stjerner

HANOI – HA LONG BAY – HOI AN – HO CHI MINH CITY – MEKONG

Sommeren 2019 tar vi deg med på en spennende og opplevelsesrik reise til Vietnam. Vi starter i nord og Hanoi der vi får et innblikk i landets historie og kultur, samt oppleve menneskenes dagligliv på nært hold. Setter kursen videre ut til Ha Long Bay der vi skal delta på et fantastisk overnattings cruise med Paradise Elegance i den vakre bukten. Her kan du bare lene deg tilbake å nyte det vakre landskapet som passerer i sakte film enten fra soldekket eller din private balkong (alle lugarer har private balkonger).

Fortsetter reisen sørover og til den vakre og sjarmerende stedet Hoi An. her har vi lagt inn fridager som kan nytes ved bassengkanten, havet eller oppleve den sjarmerende gamlebyen eller de små landsbyene i nærheten. Vårt hotell ligger helt nede ved havet noe som gir deg muligheter for en dukkert i havet, eller bare ligge på hotellets strand for å slappe helt av. Under oppholdet har vi også lagt inn utflukt til en fiskerlandsby med båttur på elva og opplever de lokale fiskerne.

Turen avsluttes i Ho Chi Minh City eller Saigon som byen fortsatt kalles. Her skal vi bl.a. besøke Cu Chi tunnelene og en dagstur Mekong-deltaet.

-REIS MED SAIGON TOURS AS-
Reiseleder

Denne reisen har norsk reiseleder!

Reiseperiode:
fre, 05.07.19 – lør, 20.07.19

kr 22 650,00

pr. person i delt dobbeltrom

Enkeltrom: kr 26 950,00

Alle priser gjelder avreise Oslo Lufthavn
Depositum kr 2 000,00 pr. person

BESTILL REISEN HER

LEDIGE PLASSER

Medlem av:

Vietnam

16 dager Sommer i Vietnam

Program & Detaljer

Dag 1: Avreise Oslo Lufthavn

– – 05.07.19 – –

Avreise fra Oslo Lufthavn på formiddagen, flybytte og direkte til Hanoi, Vietnam.

Måltider på flyreisen inkl.

Dag 2: Ankomst Hanoi

– – 06.07.19 – –

Ankommer Hanoi kl. 12:30 og den norske reiselederen møter dere på flyplassen ved ankomst. En kort busstur til hotellet for innsjekking og avslapping etter flyreisen.

På kvelden tar vi dere med ned i sentrum av byen og viser dere gamlebyen og Hanois liv og røre, etter den korte spaserturen ankommer vi byens Water Puppet Show, en unik nordvietnamesisk kunstform som skildrer scener fra livet på landet og episoder av nasjonal historie. Historien blir fortalt ved hjelp av dukker som beveger seg på vannet.

I kveld skal vi gi dere en smak av Vietnam, en fantastisk velkomstmiddag venter dere på en av Hanois flotteste restauranter.

Velkomstmiddag inkl.

Dag 3: Hanoi

– – 07.07.19 – –

Etter en god og velsmakende frokost på hotellet starter dagen med besøk til komplekset som er dedikert til Ho Chi Minh eller Bac Ho (onkel Ho) og inneholder Ho Chi Minh mausoleet, Presidentpalasset og Ho Chi Minhs siste bosted, hans hus på stylter. Huset på stylter ligger på et idyllisk sted og var en gave fra lokalbefolkningen, dette ble hans bolig og kontor helt fram til hans død i 1969.

Tar også en titt på pagoden på en søyle (One Pillar Pagoda) som ligger på samme sted.

Fortsetter sightseeingen med et besøk Van Mieu-Quoc Tu Giam (Temple of Literature og vietnams første universitet) som ble bygget i 11. århundre før vi spiser en velsmakende lunsj i en av Hanois mange gode restauranter.

Etter lunsj tar vi turen til Hanois travle marked, her vandrer vi rundt og får med oss den helt spesielle atmosfæren på stedet. Hit kommer mennesker fra fjern og nærliggende landsbyer for å selge sine varer.

Resten av ettermiddagen/kvelden fri til egen disposisjon.

Frokost, Lunsj inkl.

Dag 4: Hanoi  – Ha Long Bay

– – 08.07.19 – –

Etter frokost setter vi kursen ut til Ha Long Bay og skal være med på et fantastisk cruise i denne vakre bukten. Sjekker inn på båten og får servert en smakfull lunsj.

Under cruiset får vi oppleve en ekte fiskerlandsby der menneskene lever på og av havet. Mange tilbringer hele sitt liv ute på flåtene som husene står på, landsbyens barn har også sin skolegang her ute på havet. Cruisemannskapet arrangerer et matkurs der dere lærer å lage Nem (friterte vårruller) og blomsterdekorasjoner laget av rotgrønnsaker. Mens båten står rolig er det muligheter for å bade fra båtens badeplattform eller leie kajakk for å utforske nærliggende strender og eller de mange fjelltoppene som stikker opp av vannet.

På kvelden serveres en 5 retters meny der dere kan velge mellom havets delikatesser eller en god biff. På kvelden kan dere bare nyte dette vakre stedet fra båtens soldekk sammen med noe godt i glasset. Kanskje dere ønsker å prøve fiskelykken fra båten etter at den har ankret opp for kvelden. Fiskestenger får dere av mannskapet.

Frokost, Lunsj, Middag inkl.

Paradise Elegance Cruise i Ha Long Bay

Dag 5: Ha Long Bay – Hoi An

– – 09.07.19 – –

Dagen i dag starter med en Tai Chi leksjon på soldekket for morgenfuglene etterfulgt av velsmakende vietnamesisk kaffe eller te.

Frokost serveres og båten fortsetter sitt cruise i den vakre bukten.

Etter frokost tar vi turen innom Suprise Cave som er Ha Long Bays største grotte vakkert dekorert av naturlige stalagmitter og stalaktitter. Denne grotten er verdt et besøk og bærer navnet sitt med det rette.

Etter besøket her setter båten sakte kursen tilbake til havnen mens vi får servert en deilig brunsj. Ankommer havnen ca. 11:00 og setter kursen til Hanoi for en kort flyreise til Da Nang. Ankommer Da Nang etter 1 times flyreise og setter kursen straks til vårt hotell i Hoi An som ligger helt nede ved Cua Dai stranden.

Vårt hotell her er The Beach, muligheter for oppgradering til 5 * Palm Garden hvis dette ønskes. Pris for oppgradering er kr 2 300,00 pr. person i delt dobbeltrom.

Resten av kvelden fri.

Lett Frokost, Brunsj inkl.

Dag 6: Hoi An

– – 10.07.19 – –

Etter en god frokost på hotellet skal vi i dag ta dere med på en utflukt der dere kommer tett inn på dagliglivet i Hoi An, vi begynner med et besøk til en fiskerlandsby der dere får ta del i enkle fiske teknikker som å kaste garn, fiske med nett fra en av elvens mange særegne fiske installasjoner, her må både armer og bein benyttes. De spesielle vietnamesiske kurvbåtene skal dere også lære å beherske, ikke enkelt da kurvbåtene er runde.

Etter seansen på elva skal vi nå ut på en flott sykkeltur på ca. 4 km, turen går gjennom små landsbyer på stier langs grønne rismarker. Sykkelturen gir dere et tett innblikk i livet til de som bor langs ruten en seanse som garantert vil gi inntrykk og en opplevelse av å være i en fjern verden og tidsalder.

Ankommer Tra Que – en økologisk urte/grønnsaks landsby og spiser en velsmakende og «selvlagd» lunsj. Men først skal kokken vise dere hvordan man lager denne landsbyens spesielle rett – Banh Xeo, de som vil kan også prøve å lage denne retten med hjelp fra stedets kyndige kokk. Vi andre kan bare lene oss tilbake å få maten servert.

Ettermiddagen og kvelden fri til å utforske stedet på egenhånd.

Frokost, Lunsj inkl.

Pannekake fra Hoi An

Til lunsj i dag blir en en lokal rett, Banh Xeo Hoi An. En av våre favorittretter i Vietnam, dere kan også prøve å lage den selv sammen med vår mesterkokk. 

Dag 7: Hoi An

– – 11.07.19 – –

Hele dagen fri til å utforske dette sjarmerende stedet på egenhånd.

Frokost inkl.

Dag 8: Hoi An

– – 12.07.19 – –

Hele dagen fri til å utforske dette sjarmerende stedet på egenhånd.

Frokost inkl.

Dag 9: Hoi An

– – 13.07.19 – –

Hele dagen fri til å utforske dette sjarmerende stedet på egenhånd.

Frokost inkl.

Dag 10: Hoi An

– – 14.07.19 – –

Hele dagen fri til å utforske dette sjarmerende stedet på egenhånd.

Frokost inkl.

Dag 11: Hoi An

– – 15.07.19 – –

Hele dagen fri til å utforske dette sjarmerende stedet på egenhånd.

Frokost inkl.

Dag 12: Hoi An – Ho Chi Minh City

– – 16.07.19 – –

Etter en god frokost på hotellet setter vi kursen til flyplassen i Da Nang for den korte flyreisen til Ho Chi Minh City (Saigon). Ankommer Ho Chi Minh City og reiser straks til en av våre favoritt restauranter for lunsj.

Etter lunsj tar vi dere med på en «bli kjent» runde der vi viser dere gjenforenings palasset, Notre Dame katedralen, det gamle posthuset. Vi stopper også ved det store markedet i byen, Ben Thanh.

Etter sightseeingen sjekker vi inn på vårt hotell i sentrum av byen med kort avstand til byens mange severdigheter.

Kvelden fri til og utforske byen på egenhånd.

Frokost, Lunsj inkl.

Dag 13: Ho Chi Minh City (Cu Chi)

– – 17.07.19 – –

I formiddag etter frokost reiser vi en tur ut til de berømte Cu Chi tunnelene. En underjordisk landsby utgravd av Cu Chi geriljaen for hånd under krigene mot franskmennene og amerikanerne. Det underjordiske nettverket består av tunneler og ganger som strekker seg over 200 km. Komplekset er bygd i tre etasjer og inneholdt både kjøkken, sykestuer, kontorer og fangegroper. En liten del av tunnelene er utgravd slik at turister har en mulighet til å komme ned og kan få en liten følelse på hvordan det var å oppholde seg der.

Tilbake til Ho Chi Minh City ved lunsjtider og spiser en velsmakende lunsj på en av byens mange flotte restauranter. For de som ønsker vil det etter lunsj bli mulighet for et besøk til krigsmuseet som ligger ved siden av restauranten. De som ikke ønsker dette blir kjørt på hotellet.

Resten av dagen fri til å utforske byen på egenhånd.

Frokost, Lunsj inkl.

Dag 14: Ho Chi Minh City (Mekong)

– – 18.07.19 – –

Denne morgenen skal vi ta dere med på et av turens mange høydepunkter, i dag skal vi besøke Mekong Deltaet. Deltaet er Vietnams risbolle nr. 1 med hele 3 avlinger ris pr. år og er en stor bidragsyter til Vietnams og andre lands matfat.

Ankommer Ben Tre og går om bord i vår ventende båt. Her får vi en tur rund små øyer med frodige frukthager, kjører på små kanaler og ser dagliglivet passere i sakte tempo. Går ut av båten og spaserer langs elvebredden og nyter lokalbefolkningens fredelige hverdag. Stikker innom en av de mange familiebedriftene som produserer det meste som går an å få ut av en kokosnøtt. Alt fra suvenirer til kokskarameller produseres på løpende bånd, det meste for hånd og enkle metoder. Disse familiebedriftene er typisk for deltaet og produserer varer for levering i hele Vietnam.

Ankommer vår restaurant i deltaet og spiser en smakfull lunsj med stedets spesialiteter. Etter lunsj går vi ombord i båten igjen for en rolig ferd på elven til vi ankommer Ben Tre og vår ventende buss som skal ta oss tilbake til Ho Chi Minh City.

Siste kveld i Vietnam og vi samles for en felles avskjedmiddag på en av byens mange flotte restauranter.

Frokost, Lunsj, Middag inkl.

Cruise på Mekong

En dag full av opplevelser i Mekong Deltaet.

Dag 15: Ho Chi Minh City – Hjemreise

– – 19.07.19 – –

Hele dagen til disposisjon i Ho Chi Minh City. Hotellrommet holder dere helt fram til avreise flyplassen på kvelden, da sen utsjekking er inkludert i prisen.

Frokost, Måltider på flyreisen inkl.

Dag 16: Ankomst Oslo Lufthavn

– – 20.07.19 – –

Ankommer Oslo Lufthavn kl. 07:15 etter en fantastisk reise til Vietnam.

Måltider på flyreisen inkl.

HANOI – HA LONG BAY – HOI AN – HO CHI MINH CITY

5 stjerners hotell

Lan Vien Hotel
Hanoi

Sentralt plassert i Hanoi, kun 5 min. gange til Hoan Kiem sjøen. Lett tilgang til gode og rimelige fortausrestauranter i nærheten.

Hotellet har sitteplasser ute, trimrom og egen lese-lounge. Flotte, store og lyse rom alle med vindu.

HOTELLETS HJEMMESIDE
5 stjerners hotell

Paradise Elegance
Ha Long Bay

Paradise Elegance ble satt i drift mars 2017, en helt fantastisk flott båt med alle fasiliteter og er som et flytende 5-stjerners hotell. Alle lugarer har egen privat balkong.

Romslige lugarer med bad og aircondition. Et stort soldekk og romslig uteplass både i front, i akterenden og på sidene for de som vil nyte dette vakre landskapet.

BÅTENS HJEMMESIDE
5 stjerners hotell

The Beach
Hoi An

The Beach ligger helt nede ved Cua Dai stranden hotellet disponerer 2 svømmebasseng samt en strand rett ved hotellet, et stort basseng samt hotellets private sandstrand står til din disposisjon. Her er det bare å nyte dagene. Hotellet har også gratis sykkelutleie, så det er bare å sette seg på for å utforske nærområdet.

Hotellet har spa avdeling, gratis shuttlebuss til Hoi An (10 min til gamlebyen). Rett utenfor finner du mange gode lokale restauranter. Kort avstand til små sjarmerende landsbyer. Les hva gjestene mener om hotellet her på TripAdvisor her.

HOTELLETS HJEMMESIDE
5 stjerners hotell

Paragon Hotel Saigon
Ho Chi Minh City

Paragon Saigon ligger veldig sentralt plassert i sentrum av Saigon. Kort avstand til markeder, shoppingsentre og mange gode restauranter. Flotte og store rom.

Hotellet har egen spa avdeling og har et svømmebasseng på taket. I toppetasjene er det også bar og restaurant. Så her kan dere nyte utsikt utover Saigon i de sene timer.

HOTELLETS HJEMMESIDE

FØLG OSS PÅ SOSIALE MEDIER

Gjennom sosiale medier kan vi dele informasjon, oppdateringer og vise deg våre nye spennende reiser og tilbud. Samtidig er dette arenaer hvor du enkelt kan kommunisere med oss, dele dine historier, bilder og videoer.

LES VÅRE TILBAKEMELDINGER PÅ FACEBOOK HER!

Mars 2018
Vietnam -nord til sør-

Vi hadde en super tur fra nord til sør mars 2018. Opplevelser på løpende bånd, Takk til Tom som ga oss opplevelser vi aldri ville funnet selv Anbefaler Saigon Tours AS til alle som vil til Vietnam

Line Wanberg, 1084 Oslo

Februar 2018
Vietnam -nord til sør-

Vi deltok på en fantastisk nyttårstur med Saigon Tours i februar 2018. Et veldig flott opplegg der vi fikk oppleve folkelivet i by og land, tatt med på spennende aktiviteter til vanns og på land, kultur og historie – sol og bad. For oss et passe opplegg med organiserte opplegg og fri tid til disposisjon.

Inger Lise Pettersen, 8646 Korgen

November 2017
Kambodsja & Vietnam

Vi deltok på turen til Kambodsja og Sør-Vietnam i november/desember 2017. Vi var veldig fornøyd med Saigon Tours på reisen «Vietnam fra Nord til Sør» som vi deltok på januar/februar 2016, så forventningene var skyhøye denne gang. De ble oppfylt til det fulle! 17 dager senere reiste vi hjem proppfulle av så mange fine opplevelser at det vil ta lang tid å fordøye alt.

Tone K. Nygård, 1446 Drøbak

Oktober 2017
Vietnam -nord til sør-

Vi dro 28/10 og hjem 10/11. Fra nord i Hanoi til sør i Saigon. En fantastisk tur på alle måter. Strålende reiseleder. Kunnskapsrik, tolerant, språkmektig og en overraskende flott sangstemme. Busser og guider, mat, hoteller alt var topp fra dag en. Saigon Tours AS anbefales på det sterkeste. Vi kommer veldig gjerne tilbake for å nyte litt mer strandliv og motorsykkel.

Marit Vestre Evensen, 0258 Oslo

November 2016
Kambodsja & Sør-Vietnam

Vi hadde en kjempeflott tur til Kambodsja og sør-Vietnam. Opplegget var som forrige tur helt perfekt. Et flott program med dyktige lokale guider. Hotellene var som tidligere i toppklasse. Besøket i Angkor Wat var enestående. Denne turen hadde også overnatting i en lodge i Mekong deltaet før en 3 dagers båttur i deltaet. Avslutningen på øya Phu Quoc gjorde prikken over i en.

Birger Andersen, 1480 Slattum

November 2016
Vietnam -nord til sør-

Å kjøpe seg en reise er egentlig å kjøpe seg en drøm. Denne turen oppfylte drømmen. En behagelig og kunnskapsrik norsk reiseleder og et opplegg spekket med opplevelser, og som i tillegg gikk «på skinner», gjorde at vi fikk oppfylt drømmen.
Med andre ord- en kjempefin tur!

Unni Mathisen, 1605 Fredrikstad

November 2016
Vietnam -nord til sør-

Vi vil gjerne takke for en fantastisk tur med et hyggelig reisefølge. Vi har vært på mange felles reiser både i Sør-Amerika, Afrika og ikke minst i Asia, men til vår store positive overraskelse ble opplegget til Saigon Tours AS det beste vi har vært med på.
Lykke til med deres nye reiser!

Liv Birch Aune, 1396 Billingstad

November 2016
Vietnam -nord til sør-

Takk for en fantastisk opplevelse. Det som gjorde ferien så unik, skyldes nok at du var tilstedeværende, snakket språket og kjenner landet, -og at dine personlige refleksjoner var interessante. Det å bli tatt utenom «main touriststream» gjorde opplevelsene ekstra bra. Det var vår første tur til Asia, og det har gitt mersmak, men denne ferien gjør kanskje til at vi legger lista vel høyt for videre opplevelser?

Lasse Svendsen, 4846 Arendal
Info og Betingelser for Gruppeturer / Fellesreiser Saigon Tours AS
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER
Nedenstående Alminnelige vilkår for Pakkereiser er utarbeidet av Reisebransjeseksjonen i HSH og Forbrukerombudet (FO).Vilkårene gjøres gjeldende for pakkereiser som faller inn under definisjonen i Lov om Pakkereiser av 25.8.1995, § 2-1, med senere endringer. Vilkårene er utformet iht. Lov om Pakkereiser ("Pakkereiseloven") og Barne- og Familiedepartementets forskrifter til loven, ("Forskriftene") og supplerer bestemmelsene i loven og forskriftene. Videre er vilkårene justert iht. EU’s forordning om flypassasjerers rettigheter. Vilkårene regulerer forholdet mellom reisearrangør og forbruker. De reisevilkår som angis med kursiv skrift er spesielle vilkår for Saigon Tours AS og kompletterer «Alminnelige vilkår for pakkereiser».
1.  AVTALENS INNGÅELSE OG BETALINGSVILKÅR
2.  HVA SOM OMFATTES AV AVTALEN
3.  REISENS PRIS
4.  SÆRLIGE FORHOLD KNYTTET TIL AVTALEN
5.  KUNDENS RETT TIL Å AVBESTILLE ELLER Å OVERDRA REISEN
6.  ARRANGØRENS RETT TIL Å KANSELLERE ELLER ENDRE REISEN UTEN ERSTATNINGSPLIKT
7.  PARTENES PLIKTER
8.  OM MANGLER
9.  TVISTEBEHANDLING
10.  IKRAFTTREDELSE
1. AVTALENS INNGÅELSE OG BETALINGSVILKÅR
Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling. Dersom kunden skal ha opplysninger om pass/visumforhold iht. art. 4.2., er avtalen ikke bindende for ham før disse opplysningene er gitt.Arrangøren kan kreve innbetaling av depositum ved bestilling eller før en avtalefestet forfallsdato. Depositumet skal betales på den måte som avtales og innen den frist som er satt. Ved annet enn kontantbetaling skal fristen ikke settes kortere enn 6 dager, med mindre særlige grunner tilsier det. Er det ikke satt noen frist, skal depositumet innbetales senest 6 virkedager etter bestilling. Er det avtalefestede beløpet ikke kommet på arrangørens konto 2 dager etter forfall, kan arrangøren heve avalen med mindre kunden kan dokumentere at betaling er skjedd innen forfall. Restbeløpet  skal forfalle ikke tidligere enn 35 dager før avreise. Der reisens varighet, eller andre, dokumenterbare og spesielle omstendigheter gjør det rimelig, kan likevel tidligere forfallsdato settes. Den ansvarlige for bestillingen, innbetaling etc., er den person som står i adressefeltet på bestillingsbekreftelse og billett. Restbeløpet forfaller 60 dager før avreise.
2.  HVA SOM OMFATTES AV AVTALEN
Avtalen omfatter pakkereisen slik den fremgår av bestilling og bekreftelse og reisebevis eller lignende dokument, samt eventuelle tilleggsytelser som inkluderes i pakkereisen i følge avtale mellom partene. Forøvrig omfatter avtalen også arrangørens eventuelle individuelle betingelser.Videre er opplysninger arrangøren har gitt i kataloger, brosjyrer e.l. en del av avtalen med mindre de må antas å være uten betydning for kundens kjøp av den aktuelle pakkereise. Opplysningene regnes heller ikke som en del av avtalen dersom de er endret på en tydelig måte før avtaleinngåelsen. Arrangøren skal i informasjonsmateriellet gjøre oppmerksom på muligheten for at opplysningene kan bli endret før avtale inngås. Tilslutningsreise eller spesielle landarrangementer (utflukter, kurs etc) inngår kun i pakkereisen dersom disse er solgt eller markedsført til en samlet pris, eller tilrettelagt på en måte som oppfordrer til å selges sammen med pakkereisen.
3.  REISENS PRIS
3.1. Prisen
Tilbake til toppen Den oppgitte pris for reisen skal omfatte alle avgifter, gebyrer og/eller skatter norske og/ eller utenlandske myndigheter måtte legge på de tjenester avtalen omfatter. Videre skal prisen inkludere eventuelle tillegg for de særønsker kunden måtte ha knyttet til sin bestilling eller andre ytelser arrangøren har samtykket lagt inn i pakkereisen.Tillegg eller rabatter knyttet til reisen eller slike valgfrie tilleggsytelser eller spesifikasjoner, skal tydelig fremgå av prislisten. Prisen for eventuell avbestillingsbeskyttelse og/eller reiseforsikring kommer i tillegg til pakkereisens pris og omfattes ikke av bestemmelsene i dette punkt. Det samme gjelder for eventuell tilslutningsreise eller landarrangementer som ikke er en del av pakkereisen. Arrangøren kan i sine individuelle betingelser fastsette at den avtalte pakkereisepris kan justeres opp eller ned ved endringer i offentlige skatter og avgifter, og/eller transportpriser og/eller de aktuelle valutaer. Beregningsmåten for slike endringer må fremgå av betingelsene, Arrangøren må i tilfelle også i betingelsene gi kunden tilsvarende rett til å kreve prisreduksjon dersom omstendighetene arrangøren forbeholder seg rett til å justere prisen opp etter, utvikler seg i kundens favør, jf. Pakkereiselovens § 4-5. Varselet om prisøkning må være meddelt kunden senest den 20. dagen før avreise for at krav om prisøkning skal være gyldig. Kunden kan på sin side ikke påberope seg prisjustering i sin favør grunnet omstendigheter som inntrer senere enn 20 dager før avreise. En prisøkning på mer enn 10% av den avtalte kjøpesum gir kunden rett til å gå fra avtalen uten kostnader for seg. I varselet om prisøkning etter ovenstående bestemmelser, skal arrangøren sette en rimelig frist for kundens rett til å heve kjøpet uten kostnader for seg. Fristen kan ikke settes til kortere enn tre virkedager. Saigon Tours AS tar forbehold om å endre priser og ytelser etc. som er beskrevet i dette program, eller kunngjort på annen måte. Prisendringer kan skje dersom det i tiden mellom avtaleinngåelse og avreise skjer endringer i transportomkostninger, herunder brennstoffpriser, skatter, avgifter eller gebyrer knyttet til bruk av lufthavner, veier, havner eller endrede valutakurser. Den reisende har tilsvarende rett til å kreve prisreduksjon dersom omstendighetene Saigon Tours AS forbeholder seg rett til å justere opp etter, utvikler seg i den reisendes favør, jfr. Pakkereiselovens § 4-5.
3.2. Depositumets størrelse
Depositumet skal ikke overstige kr 2000. Unntatt fra disse grensene er reiser der arrangøren kan dokumentere spesielle økonomiske forpliktelser før reisen starter, f.eks pakkereiser knyttet til rutefly med tilhørende betalingsforpliktelser for arrangøren eller spesielle landarrangement (utflukter, kurs etc) som er en del av pakken, men hvor arrangøren ikke har krav på refusjon ved avbestilling av landarrangementet. I slike tilfelle kan depositumet økes med dette dokumenterte beløpet. Saigon Tours AS depositum er for tiden kr 2 000,00.
4.  SÆRLIGE FORHOLD KNYTTET TIL AVTALEN
4.1. Avbestillingsbeskyttelse og reiseforsikring
Tilbake til toppen Arrangøren eller formidler skal tilby kunden en egen avbestillingsbeskyttelse eller en avbestillingsforsikring fra et forsikringsselskap, sammen med selve pakkereisen, som sikrer kunden rett til å kreve seg løst fra kontrakten ved plutselig og alvorlig sykdom hos seg selv eller noen i hans nærmeste familie, eller noen han reiser sammen med, eller andre uventede og alvorlige hendelser, se nærmere bestemmelser om dette i pkt 5.3.Videre skal kunden opplyses om hans adgang til å tegne reiseforsikring hos formidler eller arrangør, ev. hos et forsikringsselskap, dvs forsikring for tap/skade på reisegods etc og for dekning av legeutgifter og ev. hjemsendelse ved ulykke/sykdom. Kunden skal opplyses om nødvendigheten av å medbringe Europeisk Helsetrygdkort (Tidl. Trygdekontorets skjema E 111) dersom slik reiseforsikring ikke tegnes. Dersom avtalen om kjøp inngås kort tid før avreise, skal informasjonen etter foregående ledd gis i den utstrekning det er praktisk mulig. Er avbestillingsretten en integrert del av arrangørens standard betingelser, plikter han å gjøre kunden tydelig oppmerksom på dette.
4.2. Innreisebestemmelser
Arrangøren/formidler skal før avtalen inngås, jf. pkt 1. 2.ledd, underrette kunden om at arrangøren/formidleren har plikt til å opplyse hvilke visumkrav det/de ønskede reisemål har for borgere fra EU/EØS-landene, og at kunden må gi arrangøren/formidleren de nødvendige opplysninger om sine egne og/eller medreisendes passforhold så snart som mulig, slik at opplysningene kan gis før avtalen er bindende, jf. pkt 1. Den som foretar en bestilling for andre plikter således å gi korrekte og utfyllende informasjoner om sine medreisende. Dette budskapet skal inntas på bestillingsbekreftelsen på en klar og iøynefallende måte. Gis konkrete opplysninger om innreisebestemmelser for den valgte reise av praktiske grunner først sammen med reisebekreftelsen eller senere, kan kunden heve avtalen og kreve det innbetalte depositum refundert i sin helhet dersom de aktuelle bestemmelser skaper problemer for hans reise.Reisende med utenlandsk pass fra land utenfor EU/EØS-området, skal gis anvisning om hvor man kan innhente de nødvendige opplysninger dersom arrangør/formidler ikke selv er i stand til å innhente slike. Den reisende plikter å gi korrekte informasjoner iht. de krav de enkelte lands myndigheter måtte sette som betingelse for innreise. Dersom myndighetene i innreiselandet presenterer nye krav til personlige opplysninger ved innreise eller andre formkrav etter at reisedokumentene er utstedt, skal reisearrangør/formidler gi kunden beskjed om dette i den utstrekning det er mulig.
4.3. Helseopplysninger
Kunden skal før avtalen inngås, informeres om eventuelle helsemessige formaliteter i forbindelse med reisen og oppholdet.
4.4. Informasjon vedrørende transport
Reisearrangøren plikter å opplyse hvilke flyselskap som utfører de forskjellige transportdelene av reisen. Ved endring av flyselskap etter reisen er kjøpt, skal melding gis så snart som praktisk mulig og senest ved innsjekking/ombordstigning. Ved pakkereiser som benytter rutefly, skal arrangøren gi melding om skifte av ruteflyselskap der dette er mulig.
4.5. Andre forhold
Avtalen skal bekrefte at arrangøren har stillet lovpliktig garanti til Reisegarantifondet, samt gi opplysninger om hvordan fondet kan kontaktes.Videre skal avtalen angi at reisebyrået hvor pakkereisen eventuelt er kjøpt, hefter overfor kunden for krav han kan rette mot arrangøren. Unntatt er krav som kan kreves dekket av Reisegarantifondet. Bestillingsavgift Vi tar ingen avgifter ved bestilling av reiser.
Reisegarantifondet Saigon Tours AS har stilt lovpliktig garanti til Reisegarantifondet.Reisegarantifondet Boks 227 sentrum 4001 Stavanger www.rgf.no e-post: firmapost@rgf.no tlf. 51 85 99 40, faks 51 85 99 40
Hvis pakkereisen er kjøpt hos et annet reisebyrå, hefter dette reisebyrået for eventuelle krav kunden har overfor arrangøren. Dette gjelder ikke krav som dekkes av Reisegarantifondet.
5. KUNDENS RETT TIL Å AVBESTILLE ELLER Å OVERDRA REISEN
5.1. Avbestilling ved force majeure
Tilbake til toppen Kunden har rett til å avbestille pakkereisen, og få refundert de innbetalte beløp for pakkereisen, dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14. dagene før pakkereisen skal ta til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles med de nevnte, og det er rimelig grunn til å anta at forholdene også vil gjøre seg gjeldene når pakkereisen etter avtalen skal ta til. Retten til avbestilling skal også gjelde dersom begivenhetene inntrer på eller langs reiseruten, og de innebærer en reell risiko for kunden.  Krav om refusjon av ytelser som ikke er en del av pakkereisen må, dersom betaling for slike ytelser allerede er videreformidlet fra arrangøren til den aktuelle tjenesteleverandøren, rettes til den aktuelle tjenesteleverandøren på avtalerettslig grunnlag.Retten til avbestilling etter dette punkt gjelder ikke dersom kunden kjente, eller burde kjenne til, omstendighetene da han inngikk avtalen om kjøpet av reisen.
5.2. Avbestilling mot vederlag
Kunden har rett til å avbestille reisen mot å betale et administrasjonsgebyr som ikke skal overstige kr 300 pr. person frem til det er 42 dager igjen til avreisedøgnet starter. For reiser av spesielt kort varighet (mindre enn 5 døgn) hvor det kun er mulig å bestille senere enn 42 dager før avreise, eller lang varighet (over 42 døgn) kan arrangøren likevel i sine betingelser sette annen frist.Når reisens særegne og dokumenterbare karakter gjør det rimelig, kan arrangøren sette avvikende betingelser også fra nedenstående refusjonsregler. Disse må i tilfelle være spesielt tydelige og lett forståelige. Avbestiller kunden etter at fristen er utløpt, skal disse regler gjelde: –  Avbestilling mellom fristen for avbestilling mot gebyr (som hovedregel 42 dager før avreisedøgnet starter) og til det er 15 dager igjen til avreisedøgnet starter: Refusjon av det innbetalte beløp minus depositumets størrelse –   Avbestilling etter det er mindre enn 15 dager til avreisedøgnet starter og før det er 3 dager før avreisedøgnet starter: Refusjon av 50 % av reisens fulle pris eks avgifter som ikke påløper. –   Avbestilling senere enn 3 dager før avreisedøgnet starter eller utelatt fremmøte ved avgang gis det ingen refusjon og reisen anses som avbestilt. avgifter som ikke påløper. Saigon Tours AS egne avbestillingsregler for gruppeturer / fellesreiser: Hvis deltakeren(e) uteblir ved avreise eller er forhindret fra å reise på grunn av manglende billetter, pass eller andre dokumenter, vil arrangøren beregne seg reisens fulle pris. a) Ved avbestilling mer enn 60 dager før avreise påløper gebyr kr. 2.000,- pr person. b) Ved avbestilling 59-40 dager før avreise trekkes et gebyr tilsvarende 40% av reisens totalkostnad. c) Ved avbestilling 39-16 dager før avreise belastes 60% av reisens totalkostnad. d) Ved avbestilling 15-0 dager før avreise må reisen betales i sin helhet. e) Ved uteblivelse på avreisedagen gis ingen refusjon. Dersom kundens bestilling omfatter flere, og den avtalte totalpris bygger på rabatter eller avslag knyttet opp til deltagerantallet, vil grunnlaget for slike rabatter eller avslag kunne falle bort dersom noen av reisefølget avbestiller. Ved slik partiell avbestilling, skal arrangøren refundere den forholdsmessige andelen av den avtalte/betalte prisen til de som avbestiller, og kreve inn eventuell merpris som følge av bortfall av rabatter knyttet til gruppens størrelse, fra de gjenværende deltagerne.
5.3. Ved plutselig og alvorlig sykdom eller ulykkeshendelse - frivillig avbestillingsbeskyttelse.
Har kunden akseptert avbestillingsbeskyttelse/forsikring, eller er tilsvarende regler gjort til en del av arrangørens standard betingelser, har kunden rett til å kreve seg løst fra avtalen dersom han kan dokumentere at vilkårene for slik avbestilling er oppfylt. Han plikter å underrette arrangøren om avbestillingen så snart som mulig etter at han er kjent med de omstendigheter som gir rett til avbestillingen etter dette punkt.Ved bruk av legeerklæring som dokumentasjon for plutselig og alvorlig sykdom, bør denne utferdiges på det skjema bransjeorganisasjonen og Den Norske Lægeforening har utarbeidet, dersom kunden har fått utlevert slikt skjema av arrangøren. Avtalen om avbestillingsbeskyttelsen er bindene i avtaleperioden. Avbestillingsbeskyttelsen skal minst gi rett til avbestilling dersom kunden selv, ektefelle, registrert partner, samboer, barn, foreldre, svigerforeldre eller søsken, blir rammet av plutselig og alvorlig sykdom, ulykkesskade eller død. Det samme gjelder hvis slike omstendigheter rammer en som han reiser sammen med, og det ville være urimelig å kreve at kunden da gjennomfører reisen uten at vedkommende er med. Likestillet med plutselig og alvorlig sykdom er plutselige og alvorlige hendelser som rammer kunden eller hans reisefølge, jf. foranstående, og som medfører at det ikke er rimelig å kreve at kunden gjennomfører reisen. Slike hendelser kan være brann- eller vannskade på faste eiendom, e.l. Retten etter foregående punkter forutsetter at den reisende selv ikke kjente til, eller burde kjenne til, de omstendigheter som fører til at reisen ikke kan benyttes, eller at han selv ikke har ansvaret for slike omstendigheter. Kunden plikter å gi formidler eller arrangør beskjed om avbestilling så snart som mulig etter at han er kjent med de forhold som berettiger avbestillingen etter dette punkt, samt å fremskaffe tilstrekkelig dokumentasjon for sykdommen fra lege, eller den hindrende omstendighet f.eks. ved attest fra politimyndighet eller forsikringsselskap. Dokumentasjon vedrørende avbestillingsårsaken må fremlegges senest 1 måned etter at avbestillingen ble foretatt. Ved avbestilling etter denne bestemmelsen har den reisende krav på tilbakebetaling av det innbetalte beløp med fradrag av avbestillingsbeskyttelsen, et administrasjonsgebyr på kr 300,- pr. person og servicehonoraret på kr 300,- pr. bestilling. Ved flere personer på samme bestilling, vil tilbakebetalingen skje til hovedreisende. Har kunden akseptert arrangørens egen avbestillingsbeskyttelse, skal arrangøren ved avbestilling iht. ovenstående bestemmelser, refundere det innbetalte beløp (med fradrag av prisen for avbestillingsbeskyttelsen) uten ugrunnet opphold så snart nødvendig dokumentasjon er fremskaffet av kunden, eventuelt etter fradrag av et administrasjonsgebyr som ikke må overstige kr 300-. Forutsetningen er også at gebyret fremgår av arrangørens individuelle betingelser eller forsikringsdokumentet. Hvis bestillingen omfatter flere reisende, og den samlede pris reflekterer rabatt eller avslag basert på det totale deltagerantallet, vil en avbestilling for en eller flere i følget kunne medføre at betingelsene for den avtalte pris ikke lenger er til stede. Dette skal ikke påføre de gjenværende deltagere en prisøkning, men dekkes av avbestillingsbeskyttelsen. Arrangøren har rett til å overføre de reisende til en annen innkvartering som passer bedre til den gjenværende gruppens størrelse og som ellers tilsvarer det opprinnelig bestilte husvære. Retten til slik flytting er betinget av at flyttingen ikke reduserer innholdet i den valgte pakkereise, eller gjør at de gitte opplysninger om pakkereisen eller avtalte tilleggsytelser ikke lenger kan oppfylles.
5.4. Overdragelse av pakkereisen
Kunden har rett til å overdra reisen til en annen som oppfyller betingelsene for å delta i pakkereisen. Forutsetningen er at arrangøren eller formidleren gis melding om dette innen rimelig tid før pakkereisen starter, og at arrangøren og/eller underleverandører han benytter, ikke er bundet av regler som forbyr slik overdragelse. Rutefly tilhører bl.a. denne kategori underleverandører. Der ruteflyselskapet aksepterer navneendringer, kommer selskapets vilkår for dette i tillegg til reglene i Alminnelige vilkår for pakkereiser.Arrangøren kan i tilfelle overdragelse beregne seg et rimelig navneendringsgebyr som ikke må overstige kr 300,-. Den opprinnelige kunde og den nye reisende hefter solidarisk for både slikt gebyr og eventuelle restbeløp for reisen. Saigon Tours AS navnendringsgebyr er kr 300,- pr. person. Arrangørens opplysningsplikt etter pakkereiseloven og disse vilkår, ansees normalt oppfylt overfor den nye kunde i den utstrekning opplysningsplikten er oppfylt overfor den som overdrar reisen. Dersom det er behov for å gi ytterligere informasjon, og dette er praktisk mulig, vil arrangøren likevel ha plikt til å gi de nødvendige opplysninger til den som reisen er overdratt til. Arrangøren har ikke noe ansvar dersom den som får reisen overdratt til seg, ikke tilfredsstiller de krav innreiselandet setter.
5.5. Endring av bestillingen
Den reisende kan forandre reisedag, reisemål, hotell o.l. mot et administrasjonsgebyr som ikke må overstige kr 300,- pr person pr. endring, dersom arrangøren har mulighet til å etterkomme de nye ønsker. Overstiger arrangørens kostnader ved endringen gebyrets størrelse, kan endringen regnes som en avbestilling. Arrangøren må da opplyse kunden om at reglene om avbestilling mot vederlag i pkt. 5.2. vil gjelde.Saigon Tours AS administrasjonsgebyr er kr 300,- pr. person. Endringer kan foretas inntil 35 dager før avreise. Endring av gruppe / fellesreiser er ikke mulig.
6. ARRANGØRENS RETT TIL Å KANSELLERE ELLER ENDRE REISEN UTEN ERSTATNINGSPLIKT
6.1. For få tilmeldte
Tilbake til toppen Arrangøren kan kansellere den enkelte reise dersom det ikke blir solgt det antall plasser eller beleggsandel han i sine individuelle betingelser har satt som vilkår for å avvikle reisen. Fristen må ikke settes kortere enn 30 dager før avreisedøgnet starter. For reiser av spesielt kort eller lang varighet, eller av spesiell karakter, kan likevel andre frister settes, jf. pkt. 5.2. Frister som avviker fra normalfristen på 30 dager skal være blitt fremhevet spesielt tydelig i avtalevilkårene for å kunne påberopes av arrangøren.Skriftlig varsel om slik kansellering må være kommet frem til kunden senest ved fristens utløp. Arrangøren plikter å gi kunden beskjed om kansellering etter dette punkt så snart som mulig.  Ved kansellering etter dette punkt skal alle av kundens innbetalte beløp refunderes så snart som mulig. Saigon Tours AS kanselleringsregler:  Avlysning av gruppeturer / fellesreiser må skje senest 30 dager før avreise. De minimumsantall som gjelder for gruppeturer / fellesreiser er følgende: Gruppeturer m/ norsk reiseleder: 15 reisende. Fellesreiser: 2 reisende. Reisearrangøren har rett til å avlyse en reise hvis ikke samtlige angitte minimumskrav er oppfylt.
6.2. Hindring utenfor arrangørens kontroll
Arrangøren kan kansellere en reise uten erstatningsansvar, dersom han kan godtgjøre at den ikke kan gjennomføres som følge av hindringer som ligger utenfor hans kontroll og som han med rimelighet ikke kunne ventes å ha tatt i betraktning da avtalen ble inngått, og som verken arrangøren selv eller noen han er ansvarlig for, kunne unngå eller avverge følgene av. Slike hindringer kan etter omstendighetene være krig eller krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles med de foran nevnte.Kanselleres en reise før den starter pga hindringer utenfor arrangørens kontroll, plikter han å refundere kunden alle innbetalte beløp umiddelbart. Alternativt har kunden rett til å delta i en annen pakkereise dersom arrangøren kan tilby dette. Er reisen dyrere enn den opprinnelige, skal kunden betale differansen. Er den billigere, kan kunden kreve differansen tilbakebetalt. Etter de samme vilkår som nevnt i 1. ledd, vil ikke arrangøren ha erstatningsansvar dersom pakkereisen blir mangelfull eller må avbrytes som følge av at slike hindringer inntrer etter at pakkereisen er påbegynt. Dersom reisen forkortes ved at arrangøren eller kunden avbryter den pga slike forhold, vil kunden likevel ha krav på et forholdsmessig prisavslag. Arrangøren plikter i den grad det er mulig å eliminere eventuelle risiko eller ulemper for kunden. Må reisen avbrytes, plikter arrangøren å frakte kunden tilbake til det avtalte hjemkomststed uten kostnader og med minst mulig ulempe for kunden. Tidspunktet for hjemsendelse vil være avhengig av en vurdering av de faktiske forhold på stedet, herunder den reelle risiko og/eller de reelle ulempene et fortsatt opphold representerer. Norske og lokale myndigheters uttalelser skal vektlegges ved denne vurderingen. Dersom arrangøren unnlater hjemsendelse eller utsetter denne unødvendig og kunden må besørge hjemreisen selv, er arrangøren ansvarlig for eventuelle merutgifter kunden pådrar seg som en følge av dette.
6.3. Arrangørens rett til å endre reisens innhold eller betingelser etter avtaleinngåelse
Arrangøren kan ikke endre avtalevilkårene eller reisens spesifikasjoner til ulempe for kunden etter avtaleinngåelse, med mindre det er tatt forbehold om å endre spesielt angitte ytelser/spesifikasjoner, og dette uttrykkelig fremgår av den enkelte avtale, dvs reisebevis eller annet avtaledokument.Arrangøren plikter å underrette kunden skriftlig så snart som mulig dersom han ønsker å endre betingelser eller innhold etter dette punkt. Arrangøren skal samtidig opplyse kunden om hans rett til å heve kjøpet av reisen dersom endringene medfører at reisen vil lide av vesentlige mangler for kunden etter endringen, eller å kreve prisavslag dersom reisen vil bli mangelfull. Har kunden ikke påberopt seg denne retten innen tre dager etter at melding om endringen er kommet frem, mister han retten til å heve kjøpet eller kreve prisavslag. Dersom spesielle omstendigheter fører til at fristen ikke kan overholdes, plikter kunden å gi beskjed så snart som mulig og innen rimelig tid. Informasjon om flytider, flyselskap og flytyper som forekommer i programmet er foreløpige. Vi tar forbehold om trykkfeil og evt. endringer som måtte oppstå etter at programmet er trykket.
7.  PARTENES PLIKTER
7.1. Arrangørens/formidlerens plikter
Tilbake til toppen Arrangøren skal avvikle reisen i samsvar med det som er avtalt med den reisende, jfr. pkt 2. Gjør uforutsette omstendigheter det likevel nødvendig med endringer i reisen, skal arrangøren i rimelig utstrekning sørge for at den reisende blir utsatt for minst mulig ulempe.Reisearrangøren/formidleren skal snarest mulig opplyse om forhold han forstår, eller bør forstå, har betydning for den reisende. Han må i denne sammenheng stille kunden de spørsmålene som er nødvendige for å oppfylle opplysningsplikten. Påpeker den reisende mangler ved reisen, plikter arrangøren å gjøre det som innen rimelighetens grenser er mulig for å rette på mangelen så snart som mulig.
7.2. Kundens plikter
Kunden plikter å sette seg inn i disse alminnelige vilkår eller de betingelser arrangøren har tatt inn i sin katalog eller på annen måte.a) Betaling: Kunden plikter å betale det avtalte vederlag innen den frist som er fastsatt i vilkårene. Vesentlig betalingsmislighold gir arrangøren rett til å annullere bestillingen. b) Informasjoner: Kunden plikter å gi formidler eller arrangør de relevante informasjoner som han forstår eller bør forstå har vesentlig betydning for gjennomføringen av pakkereisen. Den som bestiller for medreisende, plikter å gi korrekte og relevante opplysninger også i forhold til disse. Arrangøren er ikke ansvarlig for problemer som oppstår som følge av at personalia eller spesielle behov for medreisende ikke er gitt på en korrekt måte.  Den som bestiller en pakkereise på vegne av andre, plikter å forvisse seg om at den/de som skal delta i pakkereisen, kan følge det reglement arrangøren har satt, og at den aktuelle pakkereise er av slik art at den/de påmeldte kan delta i den uten belastninger for seg selv eller andre c) Reklamasjoner: Den reisende plikter å gi arrangøren beskjed innen rimelig tid dersom han oppdager en mangel som vil gi ham rettigheter etter punktene 8 a) - d). Oppdages mangelen etter at pakkereisen har tatt til, må kunden så vidt mulig reklamere på stedet. Uansett må klage være fremsatt til arrangør eller reisebyrå hvor reisen er kjøpt, senest 4 uker etter reisens avslutning, med mindre særlige grunner gjør det rimelig å forlenge klagefristen d) Dokumenter etc: Kunden plikter å kontrollere at billetter og reisedokumenter er i samsvar med bestillingen og at navn på reisende er i samsvar med hva som står i passet. Den reisende plikter å ta med gyldig pass, eventuelle visa/helseattester, billetter og andre dokumenter som måtte være nødvendige for reisen. Den reisende plikter selv å fremskaffe slike dokumenter som måtte være nødvendige for den enkelte reise, og han plikter selv å tegne de forsikringer han måtte føle nødvendige. Arrangøren har rett til å avvise en reisende dersom de nødvendige dokumenter ikke er medbrakt. e) Hensyn til medreisende etc: Kunden plikter videre å rette seg etter arrangørens egne bestemmelser slik de er presentert ham før avtaleinngåelse, hotellers og andre delleverandørers ordensreglement, samt å rette seg etter transportørens og de stedlige myndigheters regler. Kunden skal videre rette seg etter de anvisninger arrangøren gir om fremmøtetid, fremmøtested etc under reisen, samt de pålegg fraktfører eller transportansvarlig måtte gi i forbindelse med uforutsette hendelser under reisen. Den enkelte deltager på reisen må ikke opptre slik at det er til sjenanse for de medreisende eller skaper sikkerhetsmessige eller praktiske problemer for arrangøren. Arrangøren har rett til å avvise en reisende ved reisens start dersom den reisendes oppførsel eller tilstand gjør det åpenbart at han ikke kan oppfylle kravene i dette punkt. f) Hjemreise etc: Den reisende plikter å overholde arrangørens eventuelle bestemmelser om bekreftelse av returbilletter på rutefly. Gjøres ikke dette, kan de reserverte seter ikke påregnes benyttet. Videre plikter den reisende selv å holde seg orientert om eventuelle endringer i avreisetiden, ved å ta kontakt med reisearrangørens representant dersom den reisende har fjernet seg fra reiseselskapet eller på annen måte gjort seg/vært utilgjengelig de siste 24 timer før oppsatt avreise. Den reisende plikter ellers å følge arrangørens oppfordringer til å lese arrangørens oppslag, besøke informasjonsskranke eller resepsjon så lenge dette ikke medfører unødig bry eller ulempe for den reisende. g) Konsekvenser av mislighold: Grovt brudd på disse bestemmelser etter at forholdet er påtalt, gir arrangøren rett til å nekte vedkommende reisende videre deltagelse på reisen. Arrangøren har da intet ansvar for ekstrautgifter i forbindelse med fremskutt/endret hjemreise. Den avviste reisende kan heller ikke fremme krav vedrørende den del av reisen som ikke blir benyttet. Kunden kan gjøres erstatningsansvarlig for tap eller ekstrautgifter som påføres arrangøren ved grovt brudd på ovenstående bestemmelser. Kunden er ansvarlig for ødeleggelser og tap etc etter vanlige erstatningsrettslige regler.
8. OM MANGLER
8.1. Mangler før avreise 
Tilbake til toppen Kunden kan heve avtalen før pakkereisen tar til dersom det er klart at pakkereisen vil ha vesentlige mangler. Det samme gjelder dersom avtalevilkårene endres og endringen er til vesentlig ulempe for kunden. Prisforhøyelse på mer enn 10% skal alltid ansees som vesentlig ulempe. Kunden skal i tilfelle gi arrangøren beskjed om hevingen innen rimelig tid. Med mindre særlige grunner tilsier det, bør slik melding være gitt senest innen en uke etter melding om endringen ble mottatt, eller så snart som mulig dersom melding mottas kort tid før avreise.Kunden har da rett til full refusjon av samtlige innbetalte beløp samt eventuell erstatning etter reglene i Pakkereiselovens § 5-3. Alternativt har han rett til å delta i en annen pakkereise dersom arrangøren eller formidleren kan tilby dette. Er erstatningsreisen dyrere, skal kunden betale denne prisdifferansen etter fradrag av eventuelle erstatningskrav kunden har rett til etter Pakkereiselovens § 5-3. Er reisen billigere, skal arrangøren tilbakeføre til kunden differansen mellom den opprinnelige reisens pris og erstatningsreisens pris, eventuelt tillagt slik erstatning som nevnt i foregående setning. Kan arrangøren ikke tilby en slik erstatningsreise, kan kunden selv kjøpe en reise som tilsvarer den opprinnelige innenfor rimelighetens grenser, og holde arrangøren ansvarlig for eventuelle merkostnader ved dette kjøpet etter de vanlige, erstatningsrettslige regler. Er et slikt dekningskjøp vesentlig dyrere enn prisen for den opprinnelige reisen, kan erstatning normalt ikke påregnes. Dersom kunden, til tross for sin rett til å heve kjøpet som følge av mangler, ønsker å benytte seg av den avtalte reise, har kunden rett til et forholdsmessig prisavslag. Dersom mangelen er en prisøkning på mer enn 10%, er dog kundens valg å enten heve kjøpet, eller å delta på reisen til den nye prisen dersom annet ikke blir avtalt mellom partene.
8.2. Mangler etter avreise
Pakkereisen er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt eller forutsatt i avtalen, og dette ikke skyldes kunden eller forhold på hans side. Avvik fra det avtalte regnes likevel ikke som mangel dersom de er av mindre betydning, eller er av det slag kunden må regne med kan inntreffe fra tid til annen. Det samme gjelder avvik i naturgitte forhold som arrangøren verken hadde eller burde ha kjennskap til eller herredømme over.Kunden plikter å reklamere på mangler han oppdager så snart som mulig. Reklamasjon som fremmes senere enn fristene i disse vilkårs pkt  7.2. c) vil normalt bety at kundens eventuelle rettigheter bortfaller. Reklamasjonsberettigede mangler etter avreise gir kunden disse rettighetene: a) Avhjelp: Kunden kan kreve at arrangøren avhjelper mangelen dersom dette kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for ham. Avhjelpen må skje innen rimelig tid og uten uvesentlig ulempe for kunden. Avslår kunden retting som vil avhjelpe mangelen, eller unnlater han å reklamere til arrangøren eller arrangørens representant der dette er mulig, slik at retting kan skje, mister han retten til ytterligere krav. b) Prisavslag: Dersom mangelen ikke blir avhjulpet, har kunden rett til et forholdsmessig prisavslag, eventuelt dekning av de rimelige utgifter kunden har hatt ved selv å utbedre mangelen når arrangøren ikke har vært i stand til dette. c) Heving: Har pakkereisen vesentlige mangler og formålet med pakkereisen av den grunn er vesentlig forfeilet, kan kunden heve avtalen og kreve tilbake de beløp som er betalt iht. avtalen. Hever kunden avtalen etter denne bestemmelse, har han krav på vederlagsfri transport tilbake til avreisestedet eller annet sted reisen skulle blitt avsluttet på, dersom pakkereisen inneholder transportelement. Reglene i art 6.2., 3. ledd gjelder på samme måte. d) Erstatning: Er pakkereisen mangelfull og dette fører til at kunden lider tap, kan kunden kreve erstatning av arrangøren. Kunden kan, der han ikke har lidd noe tap, kreve en godtgjørelse dersom mangelen har påført kunden vesentlig ulempe. Arrangørens erstatningsplikt etter det foranstående faller bort dersom arrangøren kan godtgjøre at mangelen skyldes forhold som ligger utenfor arrangørens kontroll, og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden, og som verken han eller noen han er ansvarlig for, kunne unngå eller avverge følgene av.  Arrangøren plikter uansett å gi kunden nødvendig bistand så hurtig som mulig. Der mangler oppstår i forbindelse med transport, går erstatningsreglene i transportrettslig særlovgivning foran erstatningsbestemmelsene i Pakkereiseloven. Kunden kan velge om han vil kreve sitt tap erstattet hos arrangøren eller direkte fra transportøren. Uansett om arrangøren er erstatningspliktig iht. det ovenstående, plikter den reisende å begrense tapet så godt han kan. Erstatning kan ikke kreves for tap eller skade som skyldes den reisendes egen forsømmelse eller forhold. e) Forholdet til EU-forordning 2004-261 (Forsinkelser, kanselleringer og overbookinger) Bestemmelsene finnes på denne adressen: http://lovdata.no/for/grafikk/pdf/32004r0261.pdf Ved forsinkelser, kanselleringer og/eller overbooking gjelder de regler som følger av EU’s nevnte forordning, slik at arrangøren likestilles med flyselskapet der arrangøren bruker egne eller innleide fly til transporten. Arrangøren er ansvarlig for at kunden får skriftlig informasjon om sine passasjerrettigheter der det oppstår situasjoner som utløser slike rettigheter.  Der arrangøren benytter rutefly, påhviler informasjonsplikten ruteflyselskapet. De rettigheter EU-reglene gir passasjeren, gjelder da også primært i forhold til ruteflyselskapet. Der passasjeren får utbetalt kompensasjonsbeløp iht. EU-reglene enten fra arrangøren eller utførende flyselskap, skal dette beløpet gå til fradrag i beregning av eventuell prisavslag/erstatning etter pakkereiseloven. Der EU-forordningen gir passasjeren rett til å heve transportavtalen, gjelder dette ikke for den øvrige delen av pakkereisen med mindre mangelen er av slik art at  betingelsene for å heve kjøpet av pakkereisen er til stede, jf. art 8. Mindre forsinkelser gir vanligvis ikke rett til heving av kjøpet av pakkereisen.  Om passasjeren velger å avbryte/heve kjøpet av reisen etter bestemmelsene i EU-forordningen, men betingelsene for å heve kjøpet av pakkereisen etter pakkereiseloven ikke er til stede, skal kunden kun ha refundert den delen av kjøpesummen som relaterer seg til transporten. Reisearrangøren plikter å gjøre kunden oppmerksom på at full refusjon av pakkereiseprisen da ikke vil skje. f) Følgende forhold ansees normalt ikke som mangel ved pakkereisen etter bestemmelsene i pkt 8: I. Avvik i fra det avtalte som er av mindre betydning for gjennomføringen av reisen eller som ikke har hatt betydning for valg av pakkereise. II. Avvik fra forventninger kunden har hatt og som ikke er skapt av arrangøren, som f.eks. annen byggestandard på destinasjonen eller andre destinasjonsbetingede forhold, dersom forholdene kunden klager på, må ansees å være "vanlige" på destinasjonen. III. Unormale værforhold og andre naturgitte forhold arrangøren ikke hadde eller burde ha kjennskap til IV. Forhold den reisende må regne med kan oppstå fra tid til annen, og som ligger utenfor arrangørens kontroll eller som ikke avviker fra hva som anses forutsatt i avtalen. Skifte av bosted pga overbooking, skal ikke betraktes som "påregnelige avvik". V. Forsinkelser under transport eller endrede avgangstider/adkomsttider, når oppholdet på reisemålet  ikke forkortes med mer enn maksimalt 6 timer for reiser med varighet under 5 døgn, eller 8 timer for reiser med varighet mellom 5 og 8 døgn, eller maksimalt 12 timer for reiser med varighet over 8 døgn. Om forsinkelsen/endringen i avgangs/ankomsttider skyldes tiltak fra luftfartsmyndigheter, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre, lignende forhold arrangøren eller transportøren ikke kan ha innvirkning på, fordobles de foran angitte frister. At forholdet ikke betegnes som mangel etter denne bestemmelse hindrer ikke at kunden skal ha den assistanse og den eventuelle kompensasjon kunden er berettiget til etter nevnte EU-forordninger. VI. Avvik fra det avtalte som skyldes kundens eget forhold.
9.  TVISTEBEHANDLING
Ved reklamasjon skal den reisende gjøres oppmerksom på klageprosedyren, og at dersom kundens reklamasjon/krav ikke blir imøtekommet eller at partene blir enige, kan saken bringes inn for Reklamasjonsnemnda for Pakkereiser eller annet tvisteløsningsorgan samt eventuelle klagegebyrer i denne forbindelse.
10. IKRAFTTREDELSE
Disse Alminnelige vilkår for Pakkereiser gjelder fra 1.4. 2007 og avløser fra samme dato tilsvarende vilkår fra 1.4.2004.
Tilbake til toppen
Da vi er pålagt taushetsplikt når det gjelder alle våre reisende, ber vi Dem om alltid å legge igjen en kopi av Deres reiseplan, samt telefonnummer hjemme.
Sist oppdatert 25.09.18
Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Aksepter